onsdag 19 juni 2013

Fräs åt dumma blomaffärer!

Hallåjam!
Idag tänkte jag lämna över bloggen till matte så får hon berätta hur det har gått med blomaffären som lurade matte förra veckan.

Matte:
Som Alice berättade förra veckan så fyllde min farmor 95 år och eftersom jag inte var säker på om jag kunde åka dit så bestämde jag mig för att beställa blommor till henne. Jag har gjort det ett flertal gånger tidigare, men inte just till henne och det har aldrig varit några problem.
Jag vände mig till Blomsterkringlan här i Södertälje och beställde för totalt 500:-. Budavgiften var 115:- så själva blombuketten var på 385:-. Jag måste börja med att understryka att Blomsterkringlan har skött sig exemplariskt hela vägen och har visat stort mått på servicekänsla!
Det jag beställde var en sommarbukett som skulle levereras till min farmor på äldreboendet där hon bor.
Den som skulle utföra tjänsten och även plocka ihop blommorna var Blomsterpinglan i Upplands Väsby och blommorna skulle levereras i tisdags förra veckan. Farmor tackade glatt för blommorna när jag pratade med henne på onsdagen och så långt var allt frid och fröjd. Värt att notera är att min farmor är nästan blind och såg inte hur buketten såg ut.

Nu blev det så att jag, min styvmor och hennes man kunde åka iväg till farmor på torsdagen.
Besöket i sig var jättetrevligt, men fy vad ledsen jag blev när jag såg blombuketten! Vi sa spontant alla tre att den såg för bedrövlig ut. Blombuketten bestod av 2 st små pionknoppar, 2 st gula gerbera, en liten kvist med minirosor som efter 2 dagar var helt vissen och sen bestod resten av buketten av brudslöja, små gula och små rosa/lila blommor som jag tyvärr inte vet vad de heter men som precis som brudslöjan brukar användas som utfyllnad i buketter.
Med andra ord hade jag betalat 385:- för 4 st "riktiga" blommor, en vissen kvist minirosor och utfyllnadsblommor. Jag hade inte ens gett 50:- för den buketten. Mitt sällskap hade köpt med sig en färdig bukett för 79:- och den var mycket, mycket finare.

Min spontana tanke var att de såg att blommorna skulle till ett äldreboende och den generationen brukar inte klaga plus att de trodde att den som skickade blommorna inte skulle dit själv och inte skulle se buketten. Att försöka lura äldre människor tycker jag är så fult gjort!

2 dagar senare på lördag eftermiddag var jag ner till "min" blomaffär. Tjejen jag pratade med sa direkt när hon såg kortet jag tagit på buketten att det där var inte ok! Den andra blomaffären hade stäng men hon lovade att ringa dem på måndagen och sen återkomma till mig.

På måndagen ringer hon upp mig och berättar att hon pratat med dem och framfört mina klagomål. Då har de mage att påstå att det var minsann inget fel alls på deras bukett!
Men hon står på sig och säger att de skall skicka ut en ny och efter mycket om och men går de med på det, men att de kommer att skicka ut en liten mindre bukett eftersom de faktiskt inte gjort något fel.
Inte ens en ursäkt eller något om att de är ledsna över att deras kund inte är nöjd.

Tjejen i "min" butik säger att jag skall kolla upp ordentligt att de verkligen skickar ut en ny för hon tvivlade och att jag skulle höra av mig direkt till henne igen om de inte hade gjort det.

Igår skulle de skicka ut den nya så i förmiddags så ringde jag och pratade med personalen på äldreboendet och jo, hon hade fått en bukett igår. Jag bad dem ta kort på den och skicka till mig så jag fick se den.

I buketten var det 1 pionknopp, ca 10 st blåklintar, ca 5 vita prästkragar och brudslöja.
Ja buketten var jättefin men såg ut som en typisk färdigförpackad bukett man kan köpa för under 100-lappen.

Mitt råd är till dem som läser det här och bor i närheten - handla ALDRIG något hos Blomsterpinglan i Upplands Väsby!
Jag kan stå ut med att jag blir lurad, men att medvetet lura gamla människor är bara under all kritik! Jag tvivlar starkt på att jag och min farmor är de enda kunder de lurat!
Alla kan göra misstag, men de här vägrade att erkänna misstaget, gottgöra missen och framför allt att be om ursäkt! Därför har jag inte något dåligt samvete för att jag lägger ut deras namn här.

Så, nu har jag fått avreagera mig lite och Alice får tillbaka bloggen imorgon. :)

16 kommentarer:

  1. Bara för att blommorna ska levereras till ett äldreboende så tänkte de säkert att de inte behövde göra så fin bukett, utan tog skiten de hade kvar och skickade iväg. Tur du fick se den och kunde klaga. Jag fick ju se en bild du tagit med din mobil och jag håller med, det var mest urfyllnadsblommor. Jag ska aldrig köpa blommor hos Blomsterpinglan, det kan jag lova!

    Farmor var nog nöjd alla fall, helst när du nu kunde besöka henne också, på 95-års dagen!

    Hälsningar /Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fy vilken dålig stil det var! Vi kollade på kul på interfloras hemsida där man kan beställa färdiga buketter och oj vilka fina buketter man fick för under 400:-, speciellt om man jämförde med Blomsterpinglans bukett.
      Men farmor var glad när hon fick träffa oss och det är huvudsaken
      *nosbuffar*

      Radera
  2. Bedrövligt att lura gamla människor.
    Jag tror att de blev snopna över att ha blivit påkomna och blivit kritiserade! De borde skämmas!!!
    Bra att "din" blomstertjej reagerade som hon gjorde och inte gav sig!!!

    Kram
    /Julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja min blomtjej var både trevlig och proffsig!
      Jag blir så arg när man försöker lura gamla människor!
      *nosbuffar*

      Radera
  3. Du har naturligtvis "rejtat" dem? Om inte gör det, ge betyg efter förtjänst så andra inte luras på samma eländiga sätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur gör man det? Det har matte aldrig gjort någon gång.
      *nosbuffar*

      Radera
  4. Dåligt men bra att du röt ifrån! Och att tjejen i din butik höll med och hjälpte dig. MEN då vet vi vilken butik vi inte ska skicka matte till. Riktigt oproffsigt och dåligt. Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fyjam för sånt beteende och sen inte ens kunna be om ursäkt
      *nosbuffar*

      Radera
  5. Det är så fult och fel hela vägen. Hoppas många läser ditt inlägg så att inte fler blir lurade av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hoppas att åtminstone någon slipper bli lurad av dem
      *nosbuffar*

      Radera
  6. Så trist att bli lurad...Fy Tass för oseriösa affärer!
    Bra att du stod på dig och att tjejen i din affär var juste och stod på din sida!
    Midsommar "buffar" från mig och kramar från matte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är fult att luras!
      Massor av miss-sommar-buffar till dig och matte!
      *nosbuffar*

      Radera
  7. Bra gjort Eva!

    //Berit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja när man försöker lura min farmor blir jag arg!
      //Eva

      Radera
  8. Var ju jamarns bra att tjejen i din "vanliga" blomsteraffär stod på din sida !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var jamartrevlig och försökte verkligen. Det är så de skall vara mot kunder!
      *nosbuffar*

      Radera